tisdag, september 18

HOME SPA

Okej, ordet spa är kanske lite missvisande eftersom mitt hem tyvärr nog ändå är ganska långtifrån ett spa. Men någon sorts förenklad skönhetssalong förvandlades min soffa ändå till en söndagskväll.

Jag har blivit så van vid söndagsöppet i Finland att jag hela tiden helt lyckas glömma bort stilen här. När vi i Finland lever precis som vanligt också under vilodagen - jobbar, shoppar, går på bio – är det inte alls så här. Här är söndagen faktiskt en vilodag. På riktigt. Absolut ingenting är öppet vid sidan om caféer, restauranger och någon glasskiosk. Okej, nu under turistsäsongen kan man se en och annan strandshop ha öppna dörrar, men överlag hittar man nog inte en enda öppen butik någonstans. Hela staden förvandlas från livfull till minst sagt dödstyst.

I princip är alla hemma eller på stranden. Jag vaknade klockan 12 till en fullständig tystnad överallt och valde beachen, som vanligt. Och jag kan säga er att dödstyst nog är det sista ordet i världens jag skulle använda om stämningen där. Mammor, barn, famo, mofa, kusin, förälskat par gånger tusen, barn, barn, barn, skrikande barn, alla var där. Kändes som om hela staden plötsligt skulle ha varit på ett ställe. Jag tyckte det var ganska kul egentligen - jag är ingen fan av total tystnad och känner mig lite konstig om allt är för lugnt runtomkring mig. Jag brukar till och med känna mig lite otrygg om nätterna om det är för tyst, så jag somnar helst till relativt mycket oljud. Men för att återgå till ämnet min söndag, hade jag det skönt på stranden följandes med alla föräldrar med sina söta barn och fick fast mig själv av att både sakna att umgås med barn och att sucka av lättnad av att det inte var jag som behövde springa efter två-åringarna runt stranden. Allt har alltid sina sidor.

IMG_1940
När jag sedan kommit hem från beachen bestämd jag mig för att söndagen till ära ha en hemmakväll med en hel massa reality-program på tv, krämer för varenda kroppsdel och isglass som middag. Isglassen dock inte för att det skulle vara lyxigt, utan för att jag glömt att jag här inte har någon när-Siwa öppen alla dagar 7-23.

IMG_1947
IMG_1950
Jag fixade också en nu design till min lädersoffa. Jag hatar nämligen lädersoffor. De är inte bara fula och hårda, i den här hettan är den också det sista man vill ha fast i sina svettiga baklår. Så den fick ett nytt utseende med ett ljusblå-randigt lakan. Inte det minsta snyggare är lädern, men åtminstone skönare.

Jag vakade till halv två på natten med tre avsnitt av någon kriminalserie och var livrädd för maskerade mördare som skulle hoppa fram från min mörka balkong. Man får väl skylla sig själv.

2 kommentarer:

Frida sa...

Alla tycks vara jättefans av The Body Shops bodybutter. Jag vet aldrig när jag ska använda det :D

Steffi sa...

När man är atopiker med hy på vissa ställen som sandpapper vet man nog :D