måndag, april 22

CHOCOLATE CUPCAKES

I torsdags bakade jag nästan choklad cupcakes. Jag planerade nämligen att göra det åt barnen min sista arbetsdag till ära men på grund av tidsbrist (läs: valde att gå på bio istället) gjorde jag det hemska beslutet att köpa färdiga muffins och bara göra glasyren själv. Fast jag måste nog själv säga att resultatet ändå blev rätt så bra. 
Jag hade alltså heller aldrig gjort cupcake-glasyr tidigare så jag googlade fram ett resept från en matblogg. Själva muffins-reseptet låter också ganska bra så nästa gång skall jag nog köra med hela paketet!

Till glasyren behöver du (ca 12st cupcakes)

180g smör i rumstemperatur
21/2 - 5dl florsocker
150g smält choklad
1tsk vaniljsocker 
lite mjölk vid behov

Barnen fick dem pyntade med lite strössel på och små blommor och hjärtan i, vilka båda var väldigt omtyckta. Troligtvis till och med mer än själva cupcaken. En av våra tjejer tyckte hon efter att ha ätit sin blev alldeles glittrig i magen tack vare alla pärlor och diamanter på glasyren :)

Inga kommentarer: