onsdag, september 19

MÁLAGA CENTRO

Malaga1
Min väckarklocka ringde ovanligt redan klockan åtta och jag kände mig som en zombie efter en alldeles för kort nattsömn. Men en spännande dag som denna hade jag nog ingen tid att gå omkring i koma alltför länge, så jag fixade ihop snabb-gröt med honung och kall latte direkt ur kylen. Satt och åt morgonmål på balkongen när man för en gångs skull kunde göra det utan att ha svetten rinnande över tallriken och jag kan säga att det faktiskt var väldigt mysigt att sitta ute i lugnet och något som nästan kunde kallas morgonkyla.

Malaga2
Efter frukosten tog det inte länge innan jag kommit ut genom dörren och styrde stegen mot renfe-stationen och en trekvarts resa i ett rätt så fullsatt tåg i morgonrusningen. Måste redan genast till en början glädjas över hur sjukt bra tur med vädret jag hade. Jag hade förberett mig för en tung dag i +31 grader som väderprognosen lovat men fick som en väldigt positiv överraskning den första helt och hållet molniga dagen under min tid här. Temperaturen hölls hela dagen vid ca +27 och jag hade ingen stekande sol över huvudet, så det kunde helt enkelt inte ha blivit bättre för en dag i en storstad.

Malaga3
När jag steg av tåget i Malaga var jag bara fascinerad. Av precis allt. Det är något väldigt spännande över att utforska en helt ny stad alldeles ensam och i mina ögon såg allt just då otroligt intressant ut. Varje liten butik, fin balkong eller ståtlig palm fick plötsligt en väldigt stor betydelse.

Malaga4
Jag började egentligen bara vandra framåt utan ett egentligt mål, det enda jag visste jag ville göra under dagen vet ni säkert alla andra också. Så jag började gå och fortsatte gå med ögonen så högt uppe på husväggar och palmtoppar att jag precis hela tiden höll på att snava på något av alla tusentals små trappsteg som ständigt fanns framför mig på de ytterst smala trottoarerna.

Malaga5
Det finaste i hela staden var definitivt alla härliga, små blomkiosker. De fanns överallt och var så otroligt söta.

Malaga6
Malaga7
Jag gick neråt mot hamnen och stötte på vägen på alla klassiska amerikanska matställen – McDonald’s, Burger King, Taco Bell, KFC. Alla med högst 5 meters avstånd från varandra. Bara att välja där. Om en stund svängde jag från de stora vägarna till små sidovägar och gränder mellan de gamla husen, satt in mitt huvud i några souvenir-shops och hittade till sist mig själv ståendes framför en minst sagt enorm katedral. Malagas katedral var allt – hög, bred åt alla håll, hade enorma portar och en enorm djungel-liknande gård, den var vacker, ståtlig och samtidigt lite skrämmande. Med andra ord sjukt cool.

Malaga9
Malaga8
Jag hade inte tagit reda på i princip någonting om Malaga i förväg, bara googlat de bästa shoppingställena. Så typiskt mig. Men så när jag såg den största shoppinggatan öppna sig framför mig med alla sina härliga spanska butiker är det säkert helt klart för alla vart jag fortsatte där näst.

Malaga10
Jag satte mig på ett mysigt café och drack en i Spaniens skala rätt så dyr kaffe.

Malaga11
Malaga12
När jag sedan kände mig styrkt med koffein bestämde jag mig för att börja min jakt efter min käraste vän, Primark. Jag visste att butiken fanns i ett stort shoppingcentrum men jag hade inte en blekaste aning om var det här shoppingcentret fanns. Så min jakt blev verkligen inte av den lättaste sorten. Jag gick hit och dit, vandrade runt och läste kartor, gick tillbaka och provade något nytt. Den här aktiviteten är största orsaken till varför min fötter för tillfället känns smått döende.

Malaga13
Malaga14
Men det är alltid värt det när man väl är framme och stiger in genom de stora glasdörrarna till en shoppinghimmel och ser framför sig de så länge efterlängtade bokstäverna. Disney-shopen var också ganska häftig och Zara Home är ju också något helt för sig. Om mitt hem kunde se ut så där.

Malaga15
Malaga16
Ganska många timmar spenderade jag i alla härliga butiker innan mina fötter, min torra hals och högljudda mage började störa mig så mycket att jag gjorde beslutet att börja ta mig tillbaka mot centrum och kanske lite mat innan resan hem. Så jag tog mina papperspåsar och gick raka vägen vart annanstans än...

Malaga17
...McDonald's. Bra och hälsosamt. Nå, ibland kan hamburgare och franskisar vara just de rätta. Jag kan förresten varna er om att storlekarna på menyerna inte riktigt följer Finlands skala. Beställ alltid en mindre än du skulle göra hemma...

Efter min lite för mättande måltid satt jag mig på tåget och började min resa hem. En utmattande, intensiv och verkligen rolig dag.

Inga kommentarer: