lördag, december 24

julklappspyssel

Nu har de jag pysslat julklappar åt alla fått och öppnat sina så nu kan jag äntligen lägga upp bilder här också.

IMG_3332
IMG_3335

Började alltså med att köpa sju stycken vita, väldigt vanliga askar från Sinelli och en flaska decoupage lack från Tiimari. Mer än det behöver man faktiskt inte. Eller jo, en pensel och i mitt fall bilder från gamla tidningar. Men vilka som helst bilder, torkade blad eller tidningsurklipp fungerar precis lika bra.

IMG_3362
IMG_3356

Först lackar jag ett lager på området jag vill fästa bilden på. I de flesta fallen ville jag ha bilden på locket, så då lackade jag hela yttre sidan av locket. Sedan trycker jag fast bilden på limytan och slätar till ytan på bilden så det inte skall bli några luftbubblor innanför. När jag är nöjd och allt sitter fast, låter jag lådan torka i 30 minuter.

IMG_3389
IMG_3352

Efter att lacket torkat, penslar jag ett nytt lager lack över ytan, den här gången då också över bilden. Sedan skall allting torka i ytterligare 30 minuter.

IMG_3377
IMG_3371
IMG_3390

Och så är mästerverket färdigt. Otroligt lätt att göra och kostar nästan ingenting, men fungerar perfekt som present. Eller som en låda till själva presenten. Och det bästa är att man kan lacka fast bilder på absolut vad som helst! Muggar, glas, olika föremål, ja precis vad som helst. Hur coolt är inte det?

3 kommentarer:

Emzi sa...

Jättefina! Underbar idé!

Frida sa...

Håller med Emzi, helt fantastiskt fina!

Steffi sa...

Tack tack :)! och dessutom super enkelt!!