söndag, december 25

tre gubbar, tre gubbar från pepparkakeland

God jul till alla såhär litet sent! Fast nog är det ju jul ännu på juldags kvällen antar jag. Har lite julfiilis från fredagens pepparkaksbakerier som jag tänkte dela med mig av.

Vi har alltså som tradition med några fina vänner att julbaka varje år dagen före julafton och traditionen skulle förstås fortsätta också i år. Så på fredag förmiddag kring elva satte vi igång och så var det full tjohej hemhemma hos mig i åtta timmar framöver.

Först börjar vi med att öppna varandras julklappar. Fick alldeles underbara julklappar iår! Fick tyvärr inte bild på allt, men från ett paket hittade jag bl.a. en underbar självgjord kaffeburk!

IMG_3559
IMG_3585
IMG_3608

Efter paketen blev det sedan hårda tag. I degen. Ja massor massor av deg. Först massvis med pepparkakor, sedan jultårtor.

IMG_3671
IMG_3654
IMG_3729

När alla de var färdiga var vårt årliga mästerverk, pepparkakshuset, i tur. Och vårt pepparkakshus är inte något vanligt pepparkakshus, det finns inte en like till det. Det börjar nog från alldeles vanliga, färdiga bitar av Annas pepparkakor, men mycket fort blir det någonting helt annat än man kunde tro.

IMG_3665IMG_3730
IMG_3737
IMG_3732
IMG_3748
IMG_3758
IMG_3753
IMG_3749
IMG_3746

Varje år har vi alltså ett tema. Förra året var det skräck, året före det hemmafest. Och i år? Säkert inte så svårt att gissa! Vid sidan om pepparkakshuset fixade vi också glasyr på säkert minst hundra pepparkakor.

IMG_3830IMG_3799
IMG_3822
IMG_3807

Och sååå otroligt fint blev det också i år, precis som alltid. Kanske till och med en aning bättre. Om det på något vis är möjligt.

1 kommentar:

Frida sa...

Snyggt jobb ni har gjort! Men jag rekommenderar ändå att göra egen glasyr framför att köpa i tuber. Lite jobbigare, men mycket godare. ;)