måndag, augusti 13

LOPPISSALDO

Kom häromdagen på att jag ju inte alls uppdaterat något om hur det sen blev med min loppisvecka. Hade alltså ett bord i en vecka på självserviceloppis och sålde bort allt möjligt onödigt som fastnat på vinden och i källaren hos mamma och tömde mina egna skåp på lite grejs också. Speciellt mina klädförråd fick en betydlig minskning.

Jag kan ju börja med att säga att jag verkligen är nöjd med hur det fungerar på Kaivarin Kanuuna. Förutom att de har så fina och trevliga utrymmen på ett så praktiskt ställe fungerade absolut allt det praktiska också minst lika smidigt. På platsen finns färdigt ett stort bord, en klädstång och två lådor man får använda under bordet och jag hade dessutom några extra hyllor på väggen jag fick använda för att lägga fram mina grejer. Stället lånar också ut byglar, målartejp, nålar och allt annat man kan behöva för att prissätta och fixa sitt bord. Det ända man behöver fixa själv är prislapparna som man kan printa från ställets hemsidor och sedan sätta fast på produkterna. Lätt som en plätt.
IMG_94112
Av erfarenhet vet jag att brottsligheten på speciellt självserviceloppis ibland kan vara väldigt hög, men under veckan jag hade bord märkte åtminstone jag att bara några ynkliga små grejer skulle ha försvunnit. Kanske det berodde på att jag inte sålde sådär på riktigt dyrbara grejer, men i alla fall. Personalen på Kaivarin Kanuuna är också av det absolut trevligaste slaget och man får lätt och snabbt svar på precis allting man kanske undrar över. Speciellt det här gav mig en jätte positiv fiilis av stället.
IMG_94262
Bordet kostade 54 euro för en vecka + 5% provision av inkomsterna, som ju är ett relativt högt pris för ett loppisbord i allmänhet. Jag tycker ändå att jag gärna betalar för bra service, fint ställe och fungerande system och som själv aktiv loppisbesökare då samtidigt stöder verksamheten här i Helsingfors. Dessutom betalar man ju här i huvudstadsregionen över tjugo euro för ett bord i en enda söndag om man vill sälja själv så allt är nog relativt.
IMG_94232
Nå, då kommer vi in på det intressantaste, alltså själva säljandet. Jag hade ju på riktigt otroligt mycket grejer, både av lite bättre kvalitet och billiga toppar, kärl, kläder, skor, väskor, smycken, inredningsprylar och ja, egentligen allt mellan himmel och jord. Förutom att jag under en vecka minskade mängden saker jag bar dit med kring två tredjedelar sålde jag i pengar för kring 360 euro. Inte alls illa tycker jag. Allt bli över 300 euro på plus var nog definitivt alla gånger värt allt arbete. Och så var ju veckan en väldigt intressant upplevelse också som jag säkert kommer att göra om nån gång.

3 kommentarer:

Katarina sa...

hei meiän pitäis joskus vuokraa puokkiin pöytä viikoks!

Emzi sa...

Sjukt bra :D

Steffi sa...

HEI TODELLAKI tosi hyvä idea!