onsdag, april 17

AMERICAN PANCAKES

 En kväll blev jag inspirerad att baka riktiga Amerikanska pannkakor. Vilket jag alltså aldrig gjort förr. Så jag bara googlade fram ett resept som lät lovande och satte igång. Jag gjorde dock några egna ändringar i ingredienserna.

Jag använde

5 dl grovmalet semlemjöl (ett misstag som dock verkligen rekommenderas!)
1,5 msk bakpulver
1 tsk salt
2 msk socker
2 ägg
5 dl mjölk
4 msk flytande margarin


 Jag började med att blanda ihop de torra ingredienserna. Vid det här skedet märkte jag att jag av misstag tagit semlemjölet istället för vetemjöl men bestämde mig för att bara gå vidare och vänta och se hur det blir.

Sedan blandades ägg, mjölk (hälften) och margarin ihop i en annan skål vartill jag sedan långsamt tillsatte mjölblandningen. För att få smeter riktigt jämna lönar det sig att tillsätta den andra halvan av mjölkmängden efter att allt det övriga blandats ihop. 

Dags att stekas. Ungefär 1/2 - 1 dl smet per pannkaka. 

Voilá! 

Och så fick de bli min frukost nästa morgon. Var super nöjd med tanke på att de var mitt livs första Amerikanska pannkakor och tyckte de var mycket lättare att göra och steka än plättar. Gillade dessutom den lite fylligare konsistensen som specialmjölet gav! Jag åt mina med lite sirap och bär men pannkakorna fungerar ju också väldigt bra tillsammans med choklad och banan eller glass. Mums.

Inga kommentarer: