tisdag, september 25

YO ME LLAMO STEFANIE

fuengirola422

Nå ja, nu har jag äntligen haft min första lektion i spanska. Och en riktig bra sådan också. Vi var sju stycken kursdeltagare, alla av väldigt olika bakgrund, ålder och orsak varför vi satt tillsammans i ett litet klassrum. En brittisk tjej i min ålder med svartvita old-school tatueringar över hela kroppen, ett finskt par där kvinnan var som direkt från Svenska Hollywoodfruar och en medelålders man som såg ut att ha kommit direkt från sin fiskeresa i den finska skärgården. Som sagt, ett väldigt varierande sällskap och en väldigt givande första lektion. Om kursen fortsätter lika intensivt är det kanske inte en helt omöjlig tanke att jag om fyra veckor faktiskt kunde klara mig utan både finska och engelska i vardagslivet här. Vi får se.

Foto00952

Efter lektionen gick jag hem via en av de minimala mataffärerna och fixade an snabb sallad till lunch innan jag tog min CV och styrde stegen mot café&bar Cosmos för att höra allt om deras arbetarbehov. Och allt möjligt fick jag också höra - det var nämligen det konstigaste mötet med en möjlig arbetsgivare jag någonsin haft. Men vi tar det kort och fokuserar på det viktigaste – att jag kanske har ett jobb!

Foto00982

Eftersom jag varken var ute efter eller vill ha ett heltidsjobb lät ”extrahjälp som kan hoppa in några timmar om kvällarna vid behov” väldigt bra i mina öron. Just precis vad jag önskade mig – tid att göra annat om dagarna men lite erfarenhet och extra förtjänster. Nu är det bara att hoppas att allt går som förväntat och att jag någon dag i veckan får att samtal som kallar på jobb. Jag håller er förstås uppdaterad om det också!

Foto00973

Efter Cosmos bestämde jag mig för att promenera till köpcentret Miramar för att kolla runt lite i butiker. Förstås gick jag inte heller ut tomhänt. När jag satt och väntade på bussen hem märkte jag något intressant. Helt tydligt börjar den lugna, stressfria kulturen och livsstilen här smitta av sig – jag satt på busshållplatsen i 45 minuter utan att bry mig överhuvudtaget. I Finland hade jag vid det skedet dött eller alternativt dödat någon. Se så man ändras.

Foto01062
Bilderna är alla från dagens köpcentrumsbesök.

1 kommentar:

Vicky sa...

ALLTSÅ. vilka bilder. <3 vill ut och resa SNARAST (fast jag precis varit ute och flängt i ett år).